W trakcie porodu lekarz oderwał dziecku głowę – komentarz Lazer & Hudziak
Dnia 5 lipca 2019 r. na portalu onet.pl ukazał się artykuł autorstwa Zuzanny Opolskiej, pt. „Rekordowe zadośćuczynienie za błąd medyczny?” Porusza on temat wysokości roszczenia zgłoszonego przez Kancelarię Lazer & Hudziak Adwokaci i Radcowie Prawni w imieniu pacjentki Natalii Włodarczyk, przy porodzie której doszło do tzw. dekapitacji, czyli oderwania główki dziecka od reszty ciała.
To najwyższe w historii polskiego prawa zadośćuczynienie za naruszenie praw pacjenta. W wezwaniu do zapłaty, które wysłano do szpitala, lekarza i ubezpieczyciela zgłoszono roszczenia w wysokości łącznie 600.000 zł., na które składa się 200 000 złotych zadośćuczynienia dla Natalii Włodarczyk za śmierć dziecka – Nadii Kiszczak, 150 000 złotych zadośćuczynienia dla Bartosza Kiszczaka – ojca Nadii oraz 50 000 zadośćuczynienia dla Fabiana, jej brata.
Reprezentujące Panią Natalię adwokat Joanna Lazer i radca prawny Małgorzata Hudziak żądają także zadośćuczynienia w wysokości 200 000 złotych za naruszenie jej praw jako pacjenta. Chodzi między innymi o prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością oraz zgodnych z aktualną wiedzą medyczna, a także prawa do świadczeń zdrowotnych udzielanych z poszanowaniem godności i intymności, w związku z nieprawidłową opieką okołoporodową.
Jak zauważa adwokat Joanna Lazer: „ Aktualnie w sprawach błędów medycznych przy porodzie sądy często zasądzają łącznie kwotę zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz za naruszenie praw pacjenta. W tej sprawie chcemy to jednak wyraźnie oddzielić, żeby prawa pacjenta mogły przebić się do świadomości tak społeczeństwa, jak i personelu medycznego. Prawa pacjenta obowiązują i należy ich przestrzegać. To pewnik. W sprawie Pani Natalii doszło do szeregu rażących nieprawidłowości, dlatego uważamy, że żądana, wysoka kwota za naruszenie praw pacjenta, będzie to odpowiednio odzwierciedlać.”
Radca prawny Małgorzata Hudziak dodaje: „ Przed przygotowaniem wezwania do zapłaty w sprawie Pani Natalii, odbyłyśmy spotkanie w biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Cieszymy się, że Rzecznik Praw Pacjenta poprosił o opinię dolnośląskiego Konsultanta Wojewódzkiego w dziedzinie ginekologii i położnictwa, ponieważ konkluzje opinii potwierdziły nasze racje. Ta sprawa wyraźnie pokazuje, jak trudne dla pacjentów są sprawy błędów medycznych przy porodzie. Nie każdy ma tyle siły co Pani Natalia, żeby walczyć o sprawiedliwość.”
Cały artykuł jest dostępny tutaj: https://kobieta.onet.pl/rekordowe-zadoscuczynienie-za-blad-medyczny/6lsrsvf